divendres, 11 d’octubre del 2013

El valor afegit dels llibres digitals interactius

Avui, a la sessió de TAC, l'Alejandra Bosco ens ha facilitat nous recursos digitals útils per a l'àmbit educatiu. Llavors, vull dedicar aquest post a comentar els seus avantatges i inconvenients, i tot comparant-ho amb els llibres ordinàris de paper, m'agradaria esmentar els valors afegtis d'aquest recurs digital.

El meu grup i jo hem triat el tema d'interès relacionat amb els llibres digitals, un recurs que es pot trobar al següent link: http://profesor.educaline.com (educaline tools)


En el nostre cas hem escollit la branca de coneixments de llengües estrangeres, en concret, continguts de llengua anglesa. En primer lloc, ens hem dirigit a l'apartat per a nens i nenes de 7 a 12 añs anomenat "Wow!", on s'hi troben més de 270 continguts dirigits a aquest col·lectiu i a aquesta matèria. Per tal d'entendre millor el funcionament del llibre digital, hem provat d'entrar a una activitat relacionada amb la Lesson 1: A new kid in town, Page 2 Recurso multimedia: Ilustración (il·lustrada amb una imatge a continuació) 


Com podem comprovar, es tracta de col·locar les paraules que hi ha a sota de la imatge, per tal d'oplir els buits del diàleg, el qual es pot escoltar al acabar satisfactòriament l'exercici.Val a dir que hi ha un punt molt interessant a esmentar, l'avaluació de l'exercici. Com podem veure, a sota de les paraules hi ha dos símbols: el primer és per refer l'exercici i el segon, és per comprovar la correcció. 


A dins de l'apartat de correcció, l'aplicació ens permet veure, de manera molt visual i gràficamentels, elements a fer, els fets, els errors i el resultat final amb percentatge (%). A part, a sota d'aquesta gràfica, s'hi situen quatre símbols: un igual verd (t'ensenya els teus resultats correctes), un igual vermell (les teves respostes incorrectes), un pany (et dóna les respostes que en teoria són correctes) i el desigual (és l'opció de borrar les respostes i tornar a refer l'exercici).

Així doncs, un cop realitzada un anàlisi detallat, descriptiu i pràctic, donaré pas a la part analítica i reflexiva sobre aquest recurs electrònic tot indicant les avantatges i els inconvenients:

AVANTATGES:
  • És dinàmic.
  • Fàcil accés.
  • Promou l'autoavaluació i l'autoaprenentatge.
  • Motivador, doncs aprèns jugant o crees noves experiències.
  • Permet interactuar amb els sentits (sons, imatges...)
  • Treballa divereses competències (comprensió lectora, autonomia...)
  • És una eina molt completa.
  • Dóna oportunitat de rebre feedback immediat dels aprenentatges.
INCONVENIENTS:
  • No promou la interacció entre docent - discent.
  • L'ordinador no és capaç de saber si el nen/a ha adquirit els coneixements correctament.
  • En certes persones no prou madures, com puguin ser els infants, pot ser no generi reflexió del propi aprenentatge (causa dels errors).
  • Sembla ser que el professor/a no pot saber dels resultats de l'alumnat. 
  • Només avalua els resultats d'aprenentatge i no el procés. 
  • El seu ús no pot ser complert sense els recursos necessaris, com altaveus.
  • No contempla la diversitat de l'alumnat (problemes auditius)

Per acabar, dir que com tot, hi ha unes avantatges i uns inconvenients. Com a valor afegit, dir que és un recurs que permet l'aprenentatge de forma dinàmica i divertida, que pugui motivar als meus petits pel propi aprenentatge. Així i tot, considero que té la gran desavantatge de què el professorat no porta un seguiment d'aquest aprenentatge i només rep el resultat d'aquest; fet que pugui representar una dificultat afegida a l'hora de detectar llacunes en l'aprenentatge o causes del no adquisició de coneixements. 

1 comentari:

  1. Hola Natalia.
    Jo també he fet els llibres interactius i he trobat altres inconvenients com per exemple:
    - No pode fer ús els nens/es amb discapacitat auditiva.
    - Si no disposes de recursos com ( auriculars), no pots realitzar els exercisis

    Tot i així hem estat molt d'acord en molts punts sobre els llibres interactius.
    Fins aviat :)

    ResponElimina