divendres, 4 d’octubre del 2013

Experiència transformadora amb les TIC

A continuació portaré a terme una petita reflexió sobre l'ús de les TIC, tot contraposant l'aplicació d'aquests recursos digitals, ja sigui per mitjà d'una metdologia transformadora (aquella que és capaç de transformar un àmbit o les relacions interpersonals a causa de la seva aplicació) o com una metodologia reproductora (aquella centrada en la transmissió i difusió de continguts).


Llavors, per començar m'agradaria fer una breu referència a la creativa iniciativa que van portar a terme els alumnes de 4t d'ESO del centre de secundària de Matadepera. L'originalitat d'aquest projecte considero que es troba en l'experiència d'usar el recurs Audacity (un editor de so) per tal de portar a terme un projecte de lectura de l'assignatura de castellà. I és que amb aquest programa, aquest grup d'alumnes van poder llegir l'obra de de "El monte de las almas" de Bécquer, per tal d'assolir tres objectius:
  • Adaptar un text narratiu a un guió radiofònic.
  • Realitzar la versió radiofònica amb veu, música i efectes especials utilitzant l'editor de so.
  • Publicar la versió com a podcast per ser difós a Internet.
Però en realitat, el rol de les TIC aquí ha jugat un paper clau, doncs ha permès desenvolupar competències que normalement no es porten a terme a les classes ordinàries dels instituts i que es relacionen directament amb les noves tecnologies, com puguin ser:
  • Competències instrumentals (maneig de sofwere i hardwere).
  • Competències cognitives (ús intel·ligent).
  • Competències actitudinals (actitud positiva, sense tecnofòbia ni tecnofilia).
  • Competències polítiques (anàlisi crític).
És per aquest conjunt de competències que fan que l'experiència amb les TIC sigui enriquidora i a la llarga pugui suposar un transvàs de coneixements a altres àmbits educatius.

En el següent link podeu trobar el vídeo del qual us he parlat:http://www.slideshare.net/beatrizmarin/bcquer-en-versin-radiofnica



I ja per acabar, m'agradaria fer una breu reflexió personal sobre alguns de les meves experiències amb els medis transformadors en el camp de l'Educació; en concret us vull parlar és del Lip - Dub que vaig realitzar en grup el primer curs de Grau en Pedagogia. L'objectiu d'aquest projecte era plasmar en suport audiovisual (vídeo) els coneixements rebuts prèviament a les classes teòriques de l'assignatura TIC sobre  plànols i escenaris. 

És a dir, en aquest projecte els alumnes havíem de ser capaços de crear un guió de diàleg i escenes, definint què succeïa en cadascun dels plànols, justificar perquè havíem escollit aquell tipus de plànols i no d'altres, repartir rols, gravar el vídeo (en el nostre cas, un Lip-Dub) i, finalment, editar-ho amb el MovieMaker tot quadrant les imatges, el text i el so per tal de què el resultat fos espectacular.


Amb això vull dir que s'ha de començar a trencar amb la mentalitat ja quasi obsoleta de transvàs de coneixements teòrics a la pràctica (metodologia reproductora) i que s'ha de començar a donar pas a nous suports i materials digitals i TIC que ens puguin ajudar a fer més dinàmiques aquelles accions d'Ensenyament - Aprenentatge que es puguin donar a les aules ordinàries. És cert que s'ha de reflexionar bé el com i quan s'han d'utilitzar aquests recursos i si realment persegueixen els objectius fixats, doncs, alhora de fer les classes molt més dinàmiques i motivadores poden ser un element dispersador i que trenqui l'ambient d'aprenentatge de la classe.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada