divendres, 20 de desembre del 2013

Conferència de la Teresa Romeu

La conferència d'avui està a càrreg de la Teresa Romeu, la qual és professora de la UOC i, actualment, està impartint l'assignatura "Multimèdia i comunicació". Per a interessats, el programa de l'assignatura es pot consultar  en el següent link: http://capacitaciodigital.blog.uoc.edu




Podem definir l'eLerning com "aquella modalitat d'ensenyança que...
  • Facilita i incrementa l'accés a l'educació i la formació.
  • Millora les expectatives econòmiques de la universitat.
  • Respon a l'imperatiu tecnològic.
  • Millora la qualitat de l'educació.
Hi ha dos tipus de eLerning:
  • Totalment eLerning (virtual)
  • No e-learning (presencial)


L'e-learning cal desenvolupar-lo de manera explícita, planificada i sistemàtica, implicant a tota la organització:
  • De models tecnològics o centrats en el docent cal passar models centrats en l'estudiant i el seu procés.
  • Redefinició de rols.
  • Noves funcions.
  • Reorganitzacions dels processos administratius.
  • Resstructuració del disseny educatiu i dels processos.
  • Escollint la TIC més apropiada.
  • Conceptualització de la docència en xarxa. 
El treball col·laboratiu en xarxa és clau en la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), la qual també es basa en l'aprenentatge per competències.

La Teresa Romeu treballa en una àrea transversal amb l'objectiu de donar resposta acadèmica a tota la universitat a través de l'assignatura Multimèdia i comunicació (centrada en el domini de les eines ofimàtiques per a les titulacions URL). Aquesta consta d'una metodologia que aporta:
  • Recursos d'aprenentatge en diferents formats i en obert.
  • Per projectes digitals en equip.
  • Utilització d'eines col·laboratives.
  • Realitzen una avaluació continuada.
  • Desenvolupa competències, com ara:  
    • Ús  i aplicació de les TIC en l'àmbit acadèmic i professional
    • Treball en equip.

Segons Grudziecki (2006), hi ha tres nivells per adquirir les competències digitals:
  • Nivell 1: alfabetització digital.
  • Nivell 2: competència digital bàsica (ús acadèmic i professional)
  • Nivell 3: competència digital avançada (transformació, innovació i creativitat)

Pel què fa a la docència en línia a la UOC, s'ha de dir que com en totes modalitats docents, el docent és un element clau en el procés d'E - A. Es demana que un docent sàpiga treballar col·laborativament doncs ha de respondre a les següents funcions en línia:
  • Abans d'iniciar el curs = Crear conjuntament.
    • Conceptualitzas i dissenya l'assignatura.
    • Planifica les activitats d'aprenentatge.
  • Durant el curs = Compartir la docència.
    • Gestiona el procés d'aprenentatge.
    • Dinamitza el procés d'aprenentatge.
    • Motivar i animar la interacció en xarxa.
  • Al acabar el curs = tancar conjuntament.
    • Avaluar el procés d'aprenentatge.
    • Avaluar l'assignatura com a projecte.

  • En la planificació i organització prèvia del curs:
    • Procés de co-creació entre PRA i el consultor.
    • Didsseny de la guia d'aprenentatge: esdevé l'eina de planificació de l'aprenentatge.
      • Determinar competències.
      • Elaborar activitats.
      • Definir dedicació de l'estudiant.
      • Recursos d'aprenentatge.
      • Definir el model d'avaluació.
    • Disseny de l'aula i selecció d'eines i recursos. 
  • Desenvolupament de l'acció docent en línia:
    • Gestiona i orienta el procés d'aprenentatge.
    • Dinamitza i guia el procés d'aprenentatge.
    • Motiva i anima les interaccons a la xarxa.
    • Avalua el procés d'aprenentatge.

És un element clau el fet de compartir experiències docents!!!

A la UOC, tots els docents comparteixen les seves experiències per tal de fomentar el treball en xarxa i, així, solucionar problemes docents i crear experiències significatives i gratificants per a la seva carrera professional. 

La gestió de la informació, de cada cop, és molt més important i un nou camp professional se'ns està obrint com a professionals de la pedagogia ja que el temps i la societat del coneixement és constantment canviant i una necessitat tenir organitzada la informació. 

Actualment, també podem parlar de "ser competent digitalment", la qual cosa fa referència en saber utilitzar de forma ètica, útil i eficient els dispositius digitals existents. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada