divendres, 3 de gener del 2014

Massive Online Open Courses (MOOC)

Les Massive Online Open Courses (MOOC), traduit al català com a Curos en Línia Massius i Oberts, comença a ser una gran aposta pel què fa al camp de la formació a distància a través de plataformes educatives i gratuïtes en Internet. De fet, suposa una connexió un gran número de persones que estan predisposades a compartir els seus propis coneixements i així, crear una gran xarxa de coneixement o, també conegudes, comunitats d'aprenentatge.


És a dir, la gran diferència entre la formació online que tots coneixemen i les MOOC és que en aquestes segones no hi ha cap agent que representi un docent i la resta siguin discents, sinó que, fins i tot jo no consideraria correcte mencionar els papers de docent i discent en les MOOC, sinó que s'hauria de parlar de gestors de la informació.


Val a dir que es considera que perquè una ensenyança pugui ser MOOC han de complir els següents requisits:
  • Ha de ser un curs, constar d'una estructura següenciada on hi hagin inclosos tots els elements didàctics de qualsevol formació (avaluació, tutorització, continguts a tractar...). 
  • Ha de tenir un caràcter massiu, doncs, ha de poder comptar amb un número il·limitat de matriculats possibles. 
  • Ha de ser online. 
  • Ha de ser obert, és a dir, que els materials siguin accessibles de forma gratuita i, alhora, perquè puguin ser reutilitzats en altres cursos. 

Si parlem dels avantatges i dels inconvenients e les MOOC, podem dir que pel què fa a aquestes primeres... 
  • Consten d'una gran implicació per part de tots els participants. 
  • Molts cursos, no dic tots, el model d'avaluació resulta original i atractiu ja que es basa en la discussió i el diàleg amb els companys de curs a través de foros. 
  • L'atractiu més gran és que els discents poden ajudar a construir el curs i fer-lo molt més dinàmic i actiu. 
  • La navegació de les plataformes MOOC són molt intuïtives i fàcils d'usar. 


Així i tot, cal parlar dels reptes als que s'enfronten les MOOC, com puguin ser:
  • Els estudiants no conèixen la quantitat de temps que necessiten per realitzar el curs. 
  • Els docents assumeneixen un paper homogeni en quant al coneixements dels discents. 
  • Es dirigeix a un públic massa heterogeni i d'origens molt diversos; fet que suposi que els cursos no s'ajustin del tot a les seves necessitats. 
  • Les MOOC són eines obertes on tothom hi pot aportar coneixement, fet que no asseguri sempre una informació de la mà d'experts. 
  • Cal que els usuaris de les MOOC consin d'un alt nivell en TIC i dispositius online. 
  • Consta d'una defieicent revisió de caire coavaluatiu. 
  • Encara no proporciona una certificació, tret d'alguns cursos en què s'hagi de pagar. 
Tal i com he dit abans, en aquests moments les MOOC estan prenent molta força, fet que poguem trobar multitud d'ofertes formatives de diverses institucions (tant privades com públiques) d'arreu del món. Per exemple, una de les plataformes interrancionals de referència de cursos MOOC és l'anomenat Coursera, amb més de 2,8 milions d'usuaris i entre 33 a 62 institucions educatives participant. La Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) és una d'elles doncs, actualment, està oferint tres cursos (Cpalcul Matemàtic, Egiptologia i Histologia)a nivell internacional.


Les Massive Online Open Courses, personalment, me les imagino com un gran núvol on es pot alliberar una quantitat d'informació il·limitada i de tota casta on tu, obertament, pots aportar infomació sobre un contingut en concret perquè sents que pots aportar alguna cosa de nou a la gent que visiti aquell espai virtual. És un nou món amb multitud de possibilitats que totes es resumeixen amb COEDUCACIÓ; fet que les pugui a considerar com una peça clau en el futur de la formació online, ja que consten de grans beneficis en el camp de l'e-learning (autogestió, accés obert, aforament il·limitat, gratuïtat, compartir...). Suposa un espai informal que afavoreix a la participació i a la transmissió de coneixements d'una gran varietat de temes entre els seus integrants.

Personalment, dir que considero que la promoció i la proliferació de la formació e - learning i de les MOOC en temps de crisi és molt positiu per assolir un dels principals drets de les persones, l'accés universal a l'Educació. I és que en els últims anys se'ns està violant els nostres propis drets, els nostres somnis de seguir creixent tan personalment com professionalment a través d'una carrera formativa sòlida i de qualitat. Se'ns està retallant en l'arma més afilada que té una societat, l'educació, tot pujant les taxes, acomiadant a grans professionals, invertint una petita part de la riquesa que oferim a l'Estat... I, així, impedint que la societat de classes mitjandes i baixes no puguin accedir a la universitat. 

Són  molts els autors que parlen dels beneficis de l'e-learning, tot incloent les MOOC, com pugui Bosco, A. en el seu article del (2008) Docencia virtual y aprendizaje autónomo: algunas contribuciones al Espacio Europeo de Educación Superior, Revista Iberoamericana de Educación a Distancia (RIED), Vol. 11 (1), pp. 157-182:
  •  Apropar els estudis superiors a la regió. 
  • Adoptar un sistema de titulacions comprensibles per promoure oportunitats de treball i competitivitat internacional.
  • Establir titulacions basant-se en dos nivells principals (ser pertinent per al món laboral i haver superat el primer nivell)
  • Establir un sistema comú de crèdits per fomentar la comparabilitat d’estudis.
  • Fomentar la mobilitat entre estudis i entre països europeus.
  • Impulsar la cooperació europea per garantir la qualitat i desenvolupar metodologies.
  • Promoure la dimensió europea de l’educació superior.

Por lo tant, els resultats d’aquest canvis generaran:
  • Una major homogeneïtat i flexibilitat en i entre les titulacions.
  • Els perfils es basen en les competències a desenvolupar.
  • Major protagonisme de l’estudiant.
  • Formació basada en competències.
  • Adquisició d’eines d’aprenentatge.
  • Desenvolupament de nous coneixements i habilitats per part del professorat.
  • Incorporar les TIC.
  • Comunicació interpersonal i treball en equip
Com a futurs professionals de la Pedagogia hem de tenir molt present la nostra competència envers les TIC i la possibilitat d'aportar un granet d'arena cap a les TAC. Som coneixedors de les principals avantatges, com dels inconvenients, dels processos d'ensenyament - aprenentatge on - line, els drets de l'estudiant, les injustícies que estan succeïnt en el nostre país i arreu del món... No ens necessitem res més per adonar-nos que les MOOC poden ser una de les principals claus per a fer resorgir una educació de qualitat i que generi grans oportunitats als discents. SOM CONSCIENTS, HEM D'ACTUAR!
 

I ja, per acabar, he considerat adient poder penjar el següent link, doncs, és un vídeo que explica de forma molt breu, però no descudiada del què representen avui en dia les MOOC: http://www.educause.edu/library/massive-open-online-course-mooc

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada