divendres, 11 d’octubre del 2013

Bones pràctiques amb TIC a través d'un software lliure per a la creació de llibres digitals


Un software pot resultar un recurs que pot ser molt atractiu pels alumnes i una eina versàti per als professors, alhora d'adaptar-ho a l'estudiantat. I és que d'aquesta manera, aquests últims poden crear continguts sobre temàtiques diverses ja treballades a classe, tot generant el desenvolupament de destreses com: l'adquisició, la selecció i la reelaboració d'informació, comprensió lectora o l'escriptura basat en el pensament filosòfic del constructivisme social.

Aquest projecte es desenvolupa en l’àmbit de l’educació secundària, doncs, permet plasmar la consolidació del grup de treball i les dificultats. I és que es persegueix desenvolupar les competències digitals i el tractament de la informació, la comunicació i l’aprendre a prendre, tot intercanviant pensaments, emocions, opinions i idees amb els seus companys en diferents contextos i situacions comunicatives. Val a dir que, el professorat ha d’estar preparat, amb unes competències (digitals, tècniques, pedagògiques i de coordinació) ja adquirides, per tal d’assolir l’èxit amb projectes d’aquest caire.

Aquest projecte va néixer amb la idea d’estimular l’interès i la motivació dels estudiants en el procés d’aprenentatge, i és que tot centre educatiu ha de reflexionar sobre el seu material educatiu per tal de aplicar noves aplicacions educatives per desenvolupar les competències esmentades anteriorment.

L’element clau d’aquest projecte basant-se en l’ús d’un software lliure és que l’alumne s’impliqui en l’elaboració de petits articles que puguin ser llegits pels altres companys i, per tant, es produeixi un aprenentatge significatiu.


Si reflexionem, podem veure que projectes educatius com aquests resulten molt innovadors si ho comparem amb la metodologia habitual que s’utilitzen a les aules del nostre país. I és que cal dir que avui en dia es segueix una metodologia massa tradicional, de fet, fa més de 40 anys que fem servir unes estratègies didàctiques basades en llapis – llibre i ja és hora de començar a concordar l’esfera educativa amb l’esfera social/cultural.

3 comentaris:

  1. Hola Natàlia, em sembla molt interessant la teva reflexió sobre que per aconseguir un aprenentatge significatiu és necessari compartir el coneixement amb altres companys. Penso que aquí és on les TIC poden prendre un paper molt important al permetre diferents vies per compartir-lo.

    ResponElimina
  2. Quan dius metodologies basades en el paper, vols dir que són tradicionals. Des de el meu punt de vista es pot també ser molt tradicional amb eines digitals. Penso que la clau del projecte està justament en la manera de construir el coneixement, i les tecnologies acompanyen i potencien aquesta idea però l'idea és abans.

    ResponElimina
  3. Alejandra, estic totalment d'acord i comparteixo la teva opinió. És cert que una eina digital pot resultar molt tradicional, doncs, la metodologia i l'enfocament respecte a la matèria educativa a tractar són els elements que defineixen la direccionalitat de l'eina.

    ResponElimina