divendres, 8 de novembre del 2013

Medis audiovisuals

A continuació es farà una breu reflexió sobre els medis audiovisuals en el context educatiu a partir de les idees destacades en el següent vídeo: Alfabetització mediàtica http://www.youtube.com/watch?v=pdRP_bYRvtA

En primer lloc podem parlar de l'educació com a medi per generar canvis i és que, avui en dia, la societat dels medis invisibles es troba en conflicte amb els medis de masses que es trobaven en dècades anteriors. Per exemple: Ara tothom té telèfons mòbils.

Autoritats legisladores de l'educació dels medis? Les classes polítiques representen el paper fonamental en la cituadania ja que, tot i que hi ha lleis, la realitat és que representa un tambú més en la societat.

De quina manera podem contextualitzar els medis audiovisuals? Estem parlant de medis de comunicació massiva. Normalment es diu que són productes de consum, no es pensa s estan orientats capa a l'educació o o no. Aquest seria el paper dels pedagogs i els educadors, cal ensenyar i promoure un consum intel·ligent i  respectuós amb el medi i la societat.

Obres que s'expressen a través d'imatges i sons; segons De Pablos (1995), els principals són el cine, la televisó i/o el vídeo.


Des de la sociologia, aquesta considera els medis audiovisuals com:

  1. Indústria creixent i canviant que es dóna a la feina, que produeix béns i serveis i alimenta les indústries afins; a part de formar una institiució en sí mateixos.
  2. Recursos molt poderosos (control, manipulació i innovació de la societat).
  3. Terreny en el qual es discuteixen assumptes de la vida pública.
  4. Font dominant de definicions i imatges de la realitat social pels individus, grups i la sociedtat, expressen valors i judicis normatius mesclats.
Concepcions d'ús en l'educació:
  • Enfoc gramaticalista o d'ensenyança del llenguatge audiovisual.
  • Enfoc centrat en la tecnologia o dimensions tècniques dels medis.
  • Enfocs socio - ideològics d'anàlisi dels continguts i missatges dels medis.
Aquests són tres enfocs diferents però això no significa que es puguin confluir conjuntament. 

Per al desenvolupament de l'Autonomia Crítica:
"La labor, realmente importante y difícil del profesor... consiste en desarrollar suficientemente en los alumnos la confianza en sí mismos y la madurez crítica para que sean capaces de aplicar juicios críticos a los documentos de los textos que encuentren en el futuro. La prueba dura de cualquier programa de educación de medios es comprobar en qué medida los alumnos son críticos en la utilización y comprensión de los medios cuando el profesor no está delante. El objetivo primordial, no es simplemente el conocimiento y comprensión críticos, es la autonomía crítica" (Masterman, 1992)

Si parlem de la radio, representa un medi audiovisual molt senzill d'utilitzar que ens permet crear fàcilment la nostra visió sobre el món i la realitat que ens rodeja. 

La web audiovisual: La web sempre ha sigut un audiovisual en potència, però amb els avanços tècnics han incrementat la presència audiovisual en la web. A part, les possibilitats de publicar vídeos ha sigut crucial (reducció dels costos). Raons:
  • Espai gratuït en la distribució de vídeos.
  • Seqüències accebisles des d'Internent.
  • Fàcil registre i edició (webcam - mòbil - càmera)
  • Es pot editar inclòs amb programes gratuïts.
  • Disminueix la qualitat, peròaugmenta la creativitat.
Balanç i possibilitats per aplicar els audiovisuals en l'àmbit educatiu:
  • Aprendre a expressar-nos amb imatges (coneixements teòrics, expressius i estratègies d'aprenentatge)
  • Aprendre a donar significat a la creixent quantitat de misssatges audiovisuals.
  • Crear versions alternatives a aquestes a un anàlisi ideològic, crear la nostra versió.
  • Treballar amb els continguts de la televisió.
  • Crear produccions audiovisuals que ens ajudin a comprendre millor.
  • Usar el bagatge audiovisual ja produït: interacció-integració significativa.
  • Ser productors de versions de la realitat. 

ACTIVITAT: Pensa amb un àmbit educatiu del nostre interès per poder pensar algun tipus d'activitat que implitqui una experiència formativa relacionada amb l'ús de medis audiovisuals.
  • Alumnes: de tercer d'ESO.
  • Assignatura: física i química.
  • Mitjans d'audiovisuals a usar: vídeo, càmera, editor, so.
  • Dinàmica: Per grups, expliquen diferents maneres de reaccions que es puguin donar entre elements químics.
  • Objectiu: crear produccions audiovisuals que ajudin a comprendre millor la teoria donada al llarg de l'assignatura. 

2 comentaris:

  1. Què esperes aconseguir amb aquesta proposta? Quin sentit té per millorar la proposta d'aprenentatge tradicional? Es promou una millor comprensió, s'apren a expresar-se amb mitjans àudiovisuals o tot a la vegada?

    ResponElimina
  2. Doncs el que pretenc és aconseguir la interacció dels medis audiovisuals amb els continguts educatius. El resultat, depenent de come estiguin enfocats els medis audiovisuals, poden ser els mateixos que els aprenentatges tradicionals; la diferència està en motivar al discent i fer-lo sentir part dels continguts teòrics d'una assignatura. Considero que les noves tecnologies poden tenir la màgia de fer-te teu un tema concret, només si aquestes s'enfoquen de la manera adequada.

    ResponElimina