El professor Pere Marquès avui ens realitzarà una breu conferència amb l'objectiu de fer un reflexionar sobre les tauletes digitals (podem trobar més informació en la seva pàgina web personal: http://www.peremarques.net/).
Per començar la conferència, el Pere ens ha definit algun dels conceptes claus per entendre quin ús se li pot donar a les tauletes digitals i a les TIC, en general, en l'àmbit educatiu:
- Competència digital informacional de l'alumnat, és a dir, saber cercar informació de forma racional i, també, saber-se mobilitzar per Internet amb responsabilitat i amb criteri. Però la única manera d'adquirir aquesta competència és a través de l'ús i el maneig de l'Internet (assaig i error); però això com pot ser possible si no hi ha un mòdul fix sobre ciències del civerespai o si no hi ha ordinadors en la mateixa aula? Tot el que sabem sobre les TIC ho han adquirit a l'exterior de l'escola, tot aprenent allò bo i dolent (jugar, descarregar-se arxius i relacionar-se per les xarxes socials) d'aquestes tecnologies.
- Pel què fa a l'actulització curricula són necessàries les TIC, ja que poden ser una gran eina de demostració, comprensió i experimentació del temari que es pugui donar.
- Recursos didàctics: en general, els educadors ho estem fent malament ja que no s'estan utilitzant les TIC com a eina de innovació metodològica i de millora en el procés d'E - A tot tractant la diversitat individual. En aquest país hi ha un 30% de fracàs escolar, un fenomen que no es pot sostenir ni es pot permetre més. Pel què fa a la tecnologia, fa realment poc que estan a les aules, i aquestes poden suposar una petita millora respecte a les estratègies que s'estan utilitzant sense TIC. Així i tot, cal ser conscient de quan s'han d'aplicar i quan no.
El món educatiu ha canviat molt en els últims anys, doncs el civerespai i l'Internet ha esdevingut la nova cultura:
- Objectius:Conceptes, fets idiomes, competències, TIC, emocional, aprenentatge continu, autonomia, valors...
- Eines TIC: pissarra digital, continguts digitals, aula 2.0, plataforma educativa EVA.
- Metodologia: amb la introducció de les TIC a les aules, és obligatori canviar les activitats, els rols, l'escola, la família, l'entorn...
- L'avaluació també es veurà afectada, cal establir nous criteris, no memorística sinó fer-ho amb suports tecnologics.
L'aula 1x1 va fracassar ja que els docents es van adonar que els alumnes es distreien, però la causa que perjudicava aquesta situació es basava en el mal ús de les TIC que feien els professors al no aplicaben la metodologia més adequada. La solució està en passejar-se, el docent ha d'anar observant el que fan els discents. Però cal dir que la tecnologia serà bona facilitadora de l'ensenyament - aprenentatge si l'objectiu pedagògic és l'adequat.
Avui en dia s'ha evolucionat a l'i-person, és a dir, persones que estan constantment connectats a la xarxa a través de diferents hardwares: mòbils, ordinadors, tablets, rellotges digitals. Aquests dispositius, ara, representen quasi bé la nostra memòria cerebral, ja que sempre estan al nostre abast:
- Internet - comunicació - xarxes.
- Internet - informació - www
- Memòria auxiliar - Blog o EPA.
Qualsevol persona que vagi amb tota aquesta varietat d'eines pot resultar molt poderosa ja que té amb un sol "click" a l'abast dels seus coneixements, amistats, etc. Però, té sentit seguir fent exàmens memorístics? No és paradoxal que els alumnes segueixin sospenent?
El que estem defensant amb les TIC és que tan el docent com el discent és que es tingui a l'abast a l'Internet ja que és, actualment, la realitat que ens envolta. Si no som bons cercant informació que resulti la més innovadora o recent, no ens sabrem manejant a les noves situacions i problemàtiques de la vida activa (la personal, l'educativa com la professional).
I ara ja, per concretar, dir que les tauletes digitals van entrant per moments a les aules educatives. El Pere Marquès realitza durant l'any passat una recerca a nivell estatal on 19 centres educatius eren estudiats per tenir tauletes digitals en les seves aules.
L'objectiu d'aquesta investigació era comprovar si aquesta tecnologia ajudava a millorar el procés d'E - A dels alumnes d'aquests centres. Com a grup de recerca van tenir en compte diversos mètodes d'ensenyament:
- Montar una aula de tabletes digitals: desplaçar els alumnes a l'aula preparada i proveida de tauletes digitals.
- Algunes tauletes fixes en el suport de la classe: això permet que, sempre que l'educador vulgui, pugui derivar i diversificar les estratègies dels nens i nenes.
- Carrets de tauletes digitals: en aquells centres que no hi hagi prou pressupost per comprar prous tauletes per a tots els alumnes, el centre disposa de carrets amb tauletes perquè els docents els puguin traslladar al context on es doni el procés d'E - A.
- Tauleta digital personal per a cada alumne: resulta la millor solució i, també està enfocada al futur, doncs es tracata d'aquell entorn en què cadascú té una tauleta propia per ser usada en la classe o que siguin apropiades de cada alumne.
Així i tot, com bé diu el Pere, si una tauleta no t'aporta un valor afegit, el millor que es pot fer és treure-la del pla educatiu. No a tot arreu aquests hardwares ens ajudaran a millorar el rendiment educatiu o l'aprenentatge significatiu dels alumnes.
A continuació expondré tres preguntes que ens ha formulat al principi de la conferència aquest professional de l'Educació, doncs l'objectiu era que anéssim reflexionant i contestant a mida que ell anés explicant per tal d'extreure'n valuoses conclusions. Aquestes són:
Per què considerem que és imprescindible integrar les TIC en l'Educació?
El que hem estat comentat al llarg de la conferència és que les TIC poden facilitar, tan el docent com el discent, és el fet de tenir a l'abast l'Internet. Això suposa, alhora, tenir al teu abast la realitat que ens envolta (informació, imatges, documents d'interès, vídeos explicatius...) És per aquesta raó que hem de convertir-nos en bons cercadors d'informació ja que no només ens pugui solucionar problemàtiques o ens pugui aportar nova informació, sinó que també ens pot aportar un valor afegit en la nostra vida activa (tan personal, educativa com professional).
Des del nostre punt de vista professional, quines avantatges i inconvenients aporten les tauletes quan entren en les aules de classe? On està el seu valor afegit?
Pel què fa a les avantatges de les tauletes digitals, dir que aquestes ens poden aportar informació immediata, d'últim moment i que ens pot ajudar a ampliar els continguts de la formació que estem donant, tot aprofitant el seu divertimento i component més innovador al procés d'E - A.
I en el cas dels seus inconvenients, dir que les tauletes poden ser un problema econòmic, un factor desitgual i diferencial (entre aquelles persones que en tenen i aquells que no); a part, requereixen de tota l'atenció dels docents, per tal d'evitar dispersions i manques d'atenció per part de l'alumnat i, a més a més, també causa un gran cost econòmic difícil d'assolir per a certs col·lectius a causa del moment de crisi econòmica que estem vivint.
Segons el nostre parer, quin impacte pot o hi ha quan s'utilitzen les tauletes digitals? És a dir, els discents aprendran més? Creus que millora el seu rendiment acadèmic i els seus resultats aprenentatges?
Considero que l'impacte educatiu no té a veure, només, els recursos materials com pugui ser les tauletes digitals; sinó que també hi entren en joc altres recursos que ajuden a assolir un bon rendiment acadèmic, com pugui ser: les estratègies comunicatives, les accions motivadores, els recursos didàctics, la disposició de l'aula... És a dir, l'adquisició de coneixements, habilitats i actituds depèn de quin sentit li doni tan el docent com el discent, de com siguin plantejades aquestes i de com arribin al col·lectiu destinatari dels processos d'E - A. El factor "innovador" no ve donat per un hardware com és la tauleta, sinó de com el docent plantegi i enfoqui els recursos que té a l'abast.
Més concretament depèn de la possibilitat que té el docent, segons las seves condicions, de fer una ensenyament més centrat en el estudiant o no... Per tant, estaria d'acord amb tu.
ResponElimina