La setmana passada, el divendres 8 de novembre vam tenir el nostre primer contacte amb la caixa de radio. Val a dir que d'aquests mateirals només n'hi ha envers uns 80 repartits per tot el territori català i és una gran idea per realitzar dinàmiques transversals i significatives.
En primer lloc, dir que la ràdio és un mitjà de comunicació de masses que aprofita les ones electromagnйticas per transportar els missatges d'un emissor a molts receptors a travйs de l'espai. La ràdio consta d'un sistema basat entre emissor - receptor:
Llavors, pel què fa a l'experiència amb la caixa de ràdio dir que la Noemí Santiveri va ser la encarregada d'explicar-nos el seu funcionament i aplicacions. En primer lloc, vam descobrir cada part de les quals està composta una radio:
En primer lloc, dir que la ràdio és un mitjà de comunicació de masses que aprofita les ones electromagnйticas per transportar els missatges d'un emissor a molts receptors a travйs de l'espai. La ràdio consta d'un sistema basat entre emissor - receptor:
- L'emissor dels missatges , la cadena emissora de ràdio , disposa d'un equip emissor de ràdio que modula les ones electromagnйticas de la freqüència amb què emet l'emissora amb les seсales generades per la veu o la mъsica davant un micrуfono i les envнa al espai travйs d'una antena.
- Les persones receptores capten aquestes ones electromagnètiques amb l'antena del seu receptor de ràdio en seleccionar la freqüència de l'emissora en el seu dial , i l'aparell receptor s'encarrega de desmodular les ones portadores i recuperar les seсales originals que són reproduïdes pels altaveus.
Llavors, pel què fa a l'experiència amb la caixa de ràdio dir que la Noemí Santiveri va ser la encarregada d'explicar-nos el seu funcionament i aplicacions. En primer lloc, vam descobrir cada part de les quals està composta una radio:
- Entrada de so (micròfons)
- Sortida de so (altaveu)
- El cable que connecta l'entrada de so amb la radio perquè sigui transmesa a través de l'altaveu, també connectat a la radio.
- Les línies de so, en aquest cas 6; per tant, la possibilitat d'aquesta radio era la de captar 6 micròfons diferents.
- Els reguladors del so i els seus possibles efectes especials.
- Ranures per als transmissors d'aquells micròfons inal·làmbrics.
Seguint l'últim punt esmentat, la Noemí ens ha presentat la diversitat de micròfons que hi ha al mercat:
- El de corbata.
- El d'estructura.
- L'inal·làmbric.
Un cop conegudes totes les parts que componen la caixa de la radio, vam passar a la part més dinàmica de la sessió, tot provant els micros per anar ajustant els reguladors de so depenent al timbre (agut i greu) i al volum (alt baix) de les persones voluntàries per parlar.
Va donar-se la casualitat de tenir, entre les persones voluntaries, una persona amb timbre agut, una amb timbre greu i una tercera amb la veu perfecte. Què vull dir amb això? Doncs que amb la primera persona es va haver d'ajustar els reguladors cap als timbres greus, el contrari amb el segon voluntari i la tercera, simplement no es va haver de tocar el regulador ja que tenia 50% agut i 50% greu.
I per últim, vam parlar de les diferentes aplicacions que es podien donar a la caixa de radio, com pugui ser:
- Conferències a l'exterior, precisament l'equip de so que l'Autònoma té està especialitzat per exteriors, doncs, té molta capacitat de so, especificament parlant d'amperis.
- En contraposició a l'anterior punt, podem realitzar conferències a interior, tot baixant el so de la caixa de ràdio.
- Experiències innovadores a les aules de llengua (català, castellà o anglès), naturals, història, tecnologial... Amb la gran multitud de possibilitats que una persona li pugui donar.
- Altres.
Llavors, nosaltres vam decidir fer una dinàmica tot simulant un programa de ràdio on s'anunciava el gran èxit de la festa major de l'Autònoma, realitzada el dia abans d'aquesta sessió. Una activitat realitzada per varies fases:
- Definició i concreció d'una situació.
- Creació d'un diàleg radiofònic.
- Gravació.
He de dir que l'experiència fou molt motivadora i creativa, que es va viure amb molta curiositat i entusiasme i que, realment, vam poder comprovar que hi ha molts recursos que ens poden ajudar a crear aprenentatges significatius i funcionals en el camp de l'educació. I és que la ràdio consta de les següents avantatges, segons Pere Marquès:
- L'audició de cadenes estrangeres pot resultar de gran utilitat als estudiants d'idiomes.
- Les notícies de la ràdio poden ser font d'informació per realitzar múltiples treballs i punts de partida per realitzar discussions i reflexions a classe.
- Els anuncis radiofònics es poden utilitzar per estudiar críticament la publicitat i els recursos que utilitza per convèncer.
- Molts programes de ràdio es poden aprofitar en diverses situacions curriculars: audicions musicals, debats, entrevistes, reportatges, teatre radiofònic, espais polítics...
Llavors, a continuació presentaré algunes orientacions i suggeriments per al seu ús didàctic, per tal de complementar la meva experiència a l'aula amb la caixa de ràdio i per tenir en compte en futures intervencions didàctiques:
- Convé assegurar-se que la recepció sigui correcta i que els alumnes tinguin una bona audició .
- Cal predisposar positivament als alumnes cap a la audició i situar el contingut de la emisiуn en el context de les activitats que es realitzen.
- L'eficàcia de l'aprenentatge per mitjà de la ràdio depèn de la qualitat de l'emissió, del seu estructuració i del seu adaptació a les caracterнsticas i circumstàncies dels alumnes (Ferrnàndez, 1978,212).
- Resulta interessant que els alumnes discuteixin després d'escoltar l'audició i realitzin exercicis complementaris que els permeti integrar els continguts apresos.
- Amb els cassets es pot obviar l'inconvenient que suposa la emissió d'un programa en hores o moments inadequats per a l'escola. A més, es pot repetir l'audició tantes vegades com es vulgui.
- La ràdio pot constituir un mitjà creatiu i de expresiуn dels alumnes mitjançant el muntatge d'una pequeсa emissora on els estudiants organizarбn activitats com : entrevistes , notícies de l'escola, obres de teatre ... Aquest treball implicarà: ( Brown et al.; 1981, 229)
- Diseсo dels guions
- Repartiment de responsabilitats
- Assaig.
- Emissió dels programes.
- Evaluació dels resultats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada