Parlar d'E-learning és referir-se a aquell aprenentatge que es dóna a distància.
Els orígens de l'E-learning són els cursos a distància rebuts per correspondència, els quals contenien alguns CD-R, quadernets d'exercicis, llibres de continguts... Però avui en dia, parlar d'e-learning és relacionar-ho amb Internet i amb les plataformes on-line.
Com que aquest concepte ha evolucionat molt... hi ha diverses concepcions:
- Formació mitjançant la "web", campus virtual o entorns virutals d'aprenentatge (Durant i Sagrà, 1999)
- Ensenyança i aprenentatge a distàcia per mitjà de la "web" (Romiszowski, 1999)
- Espais virtuals d'aprenentatge i educació a distància (Estebanell i Ferrès, 2001)
- Formació mitjançant Internet i teleformació (Marcelo, 2000)
- Entorns virtuals d'ensenyança o sistemes de teleformació (Marquès, 2000)
- Plataformes tecnològiques (Ballesteros, 2002)
Un curs en línea sempre està relacionat a un enfoc innovador per desenvolupar programes d'ensneyança basat en l'hipermedia per a una audiència remota, utilitzant els atributs i recursos d'Internet per crear ambients d'aprenentatge ben dissenyats, centrats en els alumnes, interactius i facilitadors (Khan, 2001)
L'aplicació d'un repertori d'estratègies instruccionals orientades cognitivament i portqades a terme en un ambient d'aprenentatge constructivista i col·laboratiu, utilitzant atributs i recursos d'Internet (Relan)
Així i tot, val a dir que un procés d'E - A E-learning pot ser igual de tradicional i centrat en l'aprenentatge de coneixementes i no centrat en l'alumne com una formació presencial en una aula convencional.
Pel què fa als components tecnològics i pedagògics:
- Dimensions tecnològiques: La plataforma ha de gestiona congtinguts; proporciona i gestiona activitats d'ensenyança; també pot administrar les matrícules, horaris, documents administratius...; disposa de serveis de comunicació entre altres aplicacions (VLE o PLE)
- Dimensions pedagògiques (Garrison, 2005): ha de poder-se informar, posar-ho a la pràcticva, poder mantenir un procés comunicatiu, tutorial i avaluatiu a través de la dimensió tecnològica.
L'e-learning, llavors, pot generar un aprenentatge col·laboratiu mediat, doncs, sempre i quan el docent sigui capaç de:
- Compartir objctius i distribuïr tasques.
- Processos d'E-A estructurat pel docent (cooperació - col·laboració)
- Treball sobre problemes, casos o projectes.
- Treball sobre hipòtesis o formulació de problemes.
En el cas de l'E-learning en l'educació superior o en la formació en el treball:
- Aplicacions en l'ensenyança superior: problemàtiques.
- Falta de competències docents.
- Falta de competències de l'alumnat.
- Aplicacions en la formació per al treball:
- Educació enlatada?
- Propostes pedagògiques pobres.
Segons Moreira, els principis del disseny i avaluació de propostes han de ser els següents:
- Crear espais perquè els estudiants xerrin i es comuniquin.
- Plantejar tasques que exigeixin activitats intel·lectuals potents.
- Combinar tasques individuals amb altres col·lectius.
- Oferir un calendari detallat amb les tasques del curs.
- Incorporar guies i recursos per a la realització autònoma de les activitats.
- Estimular la motivació i la participació de l'alumnat.
- Incorporar documents de consulta sobre el contingut dels diferents formats.
- Mantenir de forma periòdica el taulell de notícies del professorat.
- Establir públicament els criteris d'avaluació.
- Oferir tutorització i feed - back continu entre professorat i alumnat, sobretot, en relació a l'avaluació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada