divendres, 24 de gener del 2014

Autoavaluació

En aquesta última entrada m'agradaria portar a terme una autoavaluació del procés d'ensenyament - aprenentatge que he anat realitzant al llarg d'aquesta assignatura optativa de 6 crèdits de quart curs del Grau en Pedagogia, anomenada Tecnologies de l'Aprenentatge i el Coneixement.

Per començar, dir que vaig escollir aquesta assignatura ja que m'oferia aprofundir en molts temes relacionats amb l'Educació, però des del punt de vista de les tecnologies; un camp que no he pogut explorar fins el moment en què he cursat aquesta assignatura. És a dir, l'assignatura de TAC m'ha permès reflexionar, podríem dir per primer cop, pel què fa als conceptes de Tecnologies de la Informació i la Comunicació, en aquest cas des de l'àmbit educatiu; així, oferint-nos una cosmovisió més ample de l'ús de les TIC en el sistema educatiu, proporcionant-nos les eines per analitzar i avaluar el disseny de recursos TIC i el desenvolupament de projectes que integren les TIC.  

La doctora Alejandra Bosco Paniagua, la responsable de gestionar aquest mòdul de coneixements i ens ha possibilitat oferir-nos un entorn d'aprenentatge basat en la participació i en la presa de decisions pel què fa al coneixement i a la promoció de l'ús dels recursos tecnològics en l'àmbit educatiu. Fet que ens hagi possibilitat familiaritzar-nos en el complex procés de transicisió de l'esfera educativa en l'actual sistema. És a dir, en conegut noves maneres de planificar, desenvolupar, usar i avaluar recursos didàctics a a través de les Tecnologies de l'Aprenentatge i el Coneixement; a part de desenvolupar, en més o menys mesura, un criteri professional en el disseny i l'avaluació de mitjans d'ensenyament. 

Tot això ha sigut possible gràcies a l'aprofundiment dels següents temes:
  1. Aprenentatge i construcció del coneixement amb les TIC. 
  2. Anàlisi d'experiències innovadores (llibre de text digital, els mitjans audiovisuals, Internet, el multimèdia educatiu i l'e-learning).
  3. Creació de materials multimèdia que integrin les TIC com a mitjans d'ensenyament i aprenentatge. 
  4. Nous reptes i oportunitats per a la millora del paper educatiu, com ara, projectes que promoguin la millora i el canvi educatiu mitjançant la integració de les TIC.

Uns temes que m'han permès i m'han suggerit, durant l'aprofundiment d'aquests temes, la formulació de les següents qüestions que giren entorn a:
  • Les competències digitals i tecnològiques que tenen adquirides el professorat d'avui en dia són suficients per portar a terme la necessària transformació de les TIC en TAC?
  • Els docents es veuen perjudicats al no representar la principal font d'informació i coneixement del col·lectiu a formar? Saben com treure'n profit d'aquesta situació?
  • Com podem nosaltres, com a futurs professionals de la Pedagogia, impulsar una nova cultura que es basi en l'aprenentatge col·laboratiu, social, que es centri en projectes i amb la implementació de les TAC a les aules? D'aquí 10 anys serà possible una educació així?
  • Considero que hi ha una falta de consienciació, d'informació i coneixement envers a la innovació. No té perquè ser una educació més innovadora i transformadora aquella que integra dispositius multimèdia durant el procés d'ensenyament - aprenentatge. Realment són conscients els docents de les possibilitats i optimitzacions que poden suposar les TAC en les aules, en quant a l'adquisició de coneixements i dels resultats acadèmcis dels alumnes. 
  • Amb la situació de crisi, es començarà a donar més importància a la formació e - learning o, fins i tot, a potenciar les MOOC?
Però ara, que he finalitzat l'assignatura, em veig capaç de contestar algunes de les anteriors preguntes formulades:
  • Les competències digitals i tecnològiques que tenen adquirides el professorat d'avui en dia, definitivament, no són suficients com per portar a terme la necessària transformació de les TIC en TAC. I és que com he comentat en algunes de les meves entrades, molts dels docents que ara estan exercint van néixer i graduar-se en els anys 40 i 50, unes generacions que encara no van conviure ni aprendre rodejats de les TIC. De fet, fins els anys 80, la gent no es va veure immersa en els dispositius digitals. Aquí està el gran buit digital, els formadors, col·lectius que necessiten formar-se en TIC per aconseguir la desitjada transformació en TAC. 
  • Personalment considero que els docents tenen por de perdre l'autoritat com a principal font d'informació i coneixement al conviure amb les TIC. Però jo crec que aquesta por està generada pel tema tractat en l'anterior punt, perquè no estan formats i no consten de les competències necessàries per treure'n profit d'aquesta situació. I és que aprofitant aquesta gran comunitat d'aprenentatge, ja sigui formada per educadors com alumnes, es pot avançar cap a un model de construcció social que benefici a la societat en sí.
  • Nosaltres, com a futurs professionals de la Pedagogia, podrem arribar a impulsar una nova cultura que es basi en l'aprenentatge col·laboratiu, social, que es centri en projectes i amb la implementació de les TAC a les aules a partir de la formació, sensibilització i conscienciació dels beneficisis de les TAC. Deixant pas a les noves generacions i a la opinióo dels alumnes, els quals no veuen les seves necessitats formatives cobertes amb l'actual sistema formatiu. Cal escoltar i ser escoltat en moments de crisi, per tal de transformar aquesta situació d'angoixa en un espai d'avanç i superació.
  • I, evidentment, contestant a totes les anteriors qüestions, podem dir que si un no es vol informa, aprendre i ser conscient dels beneficis de les TAC no arribarà a veure que una educació innovadora no només es basa en la introducció de dispositius multimèdia que reprodueixin la funció dels actuals dispositius no digitals de l'aula. Una educació trencadora i transformadora és aquella que darrera un hardware i un software hi ha un món ple de possibilitats i de promoció de l'aprenentatge intel·lignt.  
  • I per últim, dir que sí, sóc optimista envers a la promoció de la formació e - learning i de les MOOC en temps de crisi; doncs en els últims anys se'ns està violant un dret universal i tan important com l'accés a l'educació. Últimament s'està retallant en educació, pujant les taxes, tallant els nostres somnis de pujar esglants i, així, impedint que la societat de classes mitjandes i baixes no puguin accedir a la universitat. 

Pel què fa a la metodologia de teball d'aquesta assignatura, Tecnologies de l'Aprenentatge i el Coneixement, dir que s'ha desenvolupat a través de la realització d'activitats tan de caire teòric com pràctic,  que anaven orientades a l'aplicació i producció de materials multimèdia. A part, l'accés i disponibilitat de la professora ha sigut molt alt, per tal de realitzar tutories tan grupals com individuals; i també, en el cas dels processos de seguiment i avaluació d'evidències d'aprenentatge a través dels blogs individuals.

Llavors, considero que els objectius de l'assignatura els he anat assolint de mica en mica al realitzar les activitats d'aprenentatge proposades per la professora, portant una continuïtat en la vida del blog, realitzant les lectures bibliogràfiques bàsiques, analitzant els temes treballats a classe i realitzant el treball grupal.


Val a dir que la realització d'aquest blog m'ha facilitat molt, no només la tasca de realitzar un "portafoli d'aprenentatge" o el recull de coneixements, sinó també, per veure un continu treball, construcció  i evolució del meu pensament crític envers a les TIC i les TAC. I és que usar el blog com a portafoli d'aprenentatge ha suposat que cada entrada construís una evidència de l'aperenentatge que he realitzat en cadascuna de els tasques de l'assignatura. És per aquesta raó que considero que el meu blog es caracteritza per:
  • Una alta continuïtat.
  • Una adeqüació amb les propostes.
  • Un anàlisi crític i un contrast entre altres entrades (més cap al final de l'assignatura, doncs, és quan començava a dominar el temari)
  • Les fonts d'informació utilitzades i els materials buscats s'han anat citant en les diferents entrades. 
  • M'he ajustat a les guies per a l'ús adequat de les pràctiques, per tal de què aquestes siguin quan més beneficioses, no només per a mi, sinó també pels meus companys o visitants d'aquest blog.

A part, les lectures bibliogràfiques també han resultat de gran ajuda per consolidar els coneixements, no tansols teòrics sinó també pràctics, que s'han anat donant al llarg de l'assignatura. Les lectures, per a mi, han suposat un preludi per començar a reflexionar i a aprofundir en els temes donatsa l'aula. Comparar autors, relacionar o contraposar-los temes... Val a dir que m'ha resultat difícil extreure'n la meva pròpia contrsucció crítica, ja sigui teòric com pràcticament, però un cop acabada l'assignatura i enllaçar tots els autors, el projecte i les sessions recollides al portafolis, veig que tot té un sentit. 



I, per últim dir que en el cas del projecte desenvolupat en grup, també ha resultat una gran pila en la consolidació de coneixements. I és que, personalment, el projecte resumeix amb una leboriosa síntesi i anàlisi tots els aspectes tractats a l'assignatura de TAC; ja que se'ns ha demanat dissenyar un projecte innovador que integri l'ús de les TIC en l'àmbit educatiu. 


Llavors, al llarg de la realització d'aquest projecte ens varem adonar que, aquest treball resulta necessari per ser conscient de les noves tecnologies en l’actualitat, per a poder aplicar-les de la millor manera possible en l’àmbit educatiu. Sens dubte, les noves tecnologies poden esdevenir un recurs de gran utilitat en el dia a dia dels centres educatius i, a la vegada, amb la proposta plantejada es contribuirà a adoptar una actitud positiva i receptiva respecte els nous aprenentatges i tenir interès per a la formació de les noves TIC que rep l’alumnat. A més, dir que la nostra proposta també permet incidir en factors com l’interès o la motivació, que esdevenen de gran importància en qualsevol etapa de l’escolaritat.




Un cop realitzada la meva retrospectiva envers al procés d'ensenyament - aprenentatge que realitzat durant l'assignatura de Tecnologies de l'Aprenentatge i el Coneixement, m'agradaria presentar una graella resum d'aquelles aspectes que he realitzat correctament, aquells que he fet correctament i d'altres que es podrien millorar.







I ja, per acabar, dir que els coneixements adquirits en aquesta assignatura han suposat un petit creiement tan personal com professional, doncs mai havíem treballat la pedagogia des de l'àmbit de les Tecnologies de la Informació i del Coneixements i, menys, des de les TAC. 

En ple segle XXI, les tecnologies de la informació i el coneixement (TIC) s’han convertit en una part essencial de la nostra vida quotidiana. A més, en el marc educatiu actual, hem de tenir en compte que aquestes formen part continua del nostre dia a dia, sobretot en el col·lectiu dels més joves que molts ja anomenen nadius digitals, fet que es troba directament relacionat amb que ens trobem immersos en una societat del coneixement caracteritzada pels canvis i la necessitat constant d’adaptació. Així mateix, dins de les noves tecnologies pren especial rellevància l’ús dels mitjans audiovisuals com a recurs didàctic per tots els beneficis que comporten, ja que ens poden ajudar a motivar als més joves per tal de que s’impliquin més activament en les activitats curriculars; això sí, sempre fent-ne un ús responsable i adequat.


És per aquesta raó que aquests nous coneixements repercutiran en el meu desenvolupament professional favorablement, doncs, tenir una base informàtica i un coneixement sobre les TAC suposa un valor afegit per aquelles futures organitzacions on pugui treballar.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada